top of page
Foto van schrijverNicole Ehlers

Ondernemen: aan te leren of aangeboren talent?

Ondernemersmentaliteit
Ondernemen: aan te leren of aangeboren talent?

Een eigen onderneming is een droom die veel mensen hebben. Voor sommigen blijft het een droom, anderen beginnen eraan zonder succesvol te worden en weer anderen weten hun droom waar te maken, te leven van hun onderneming en deze steeds groter te laten groeien. Kan iedereen ondernemer worden? Als daarmee wordt bedoeld dat je je kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een eigen webshop kunt opzetten, dan is het antwoord ‘ja’. Maar of iedereen een goede ondernemer kan worden, is een volgende vraag. Je mentaliteit speelt een grote rol als het gaat om ondernemerschap. Als je over de juiste eigenschappen beschikt, lig je voor op de rest.


Interesse in ondernemers

Heb jij het in je om een succesvol ondernemer te worden? In feite begint het al met het lezen van deze blog. Je verdiept je in het ondernemersvak, je bent nieuwsgierig naar de mening of ervaringen van andere ondernemers en je bent bereid om te leren. Wanneer je over de juiste

karaktereigenschappen beschikt, is het gemakkelijker om van je onderneming een succes te maken. In dat geval heb je er geen moeite mee om je professioneel op te stellen, om tijd en energie in je bedrijf te steken en om de juiste kansen aan te grijpen. Bovendien doe je je werk met plezier, wat jouw medewerkers en klanten zullen opmerken en ervaren als een groot pluspunt. Kortom: het ondernemerschap vereist een ondernemend karakter. Wat houdt dat in?


Creatief denkvermogen

Ondernemers zijn vaak creatieve mensen. Een eigen bedrijf begint tenslotte met een idee voor een product of dienst. Met andere woorden: je creëert iets waarvoor mensen willen betalen en wat aansluit bij een behoefte van potentiële klanten. Als ondernemer zie je die behoefte en bedenk je creatieve manieren om daarop in te springen. Je bedenkt oplossingen die er zonder jou niet zouden zijn. Je werkt een idee uit tot een goed functionerend product waar je trots op kunt zijn. Je onderscheidt je van andere ondernemers in jouw vakgebied. Bovendien ben je niet bang om dingen uit te proberen, bij te schaven en terug naar de tekentafel te gaan. Ben je er helemaal klaar voor om klanten aan te trekken? Dan val jij als creatieve ondernemer ook op doordat je potentiële klanten op een bepaalde manier weet te bereiken.


Weloverwogen risico’s

Een ondernemer is er niet vies van om hier en daar wat risico’s te nemen. Het begint al bij de stap om ondernemer te worden: je zegt de zekerheid van een 9-tot-5-baan in loondienst op, zonder de garantie dat je van je bedrijf kunt leven. Jouw geloof in je product en jouw passie om van dat product een succes te maken, zorgen ervoor dat je de onzekerheid met opgeheven hoofd trotseert en dat je de uitdaging aangaat. Verwar dit echter niet met roekeloosheid; als ondernemer moet jij je bewust zijn van risico’s, een risicoanalyse maken en een noodoplossing paraat hebben voor het geval jouw worst case scenario onverhoopt uitkomt. Tegenvallers zie je niet als faalmomenten, maar als waardevolle leermomenten waar je in de toekomst je voordeel mee kunt doen.


Leiderschap

Als ondernemer ben jij de leider van jouw team. Dit is een rol die je met overtuiging op je moet nemen: jij weet welke richting jullie opgaan en jij bent ervoor verantwoordelijk dat jullie er komen. Leiderschap betekent doelen stellen, taken verdelen en motiveren. Leiderschap houdt echter veel meer in dan slechts de baas spelen. Je kent niet alleen je product, maar bent ook bekend met de ‘spelers’ van jouw team en de dynamiek tussen hen. Jij zorgt ervoor dat jouw medewerkers tot hun recht komen in rollen die bij hen passen en waarin ze kunnen excelleren. Bovendien geef jij het goede voorbeeld door zelf ook hard te werken, uren te maken en vervolgens successen te vieren met het hele team.


Overzicht

In een bedrijf, en in het bijzonder in een creatief en dynamisch bedrijf, is het belangrijk dat iemand het overzicht behoudt. Dit is jouw taak als ondernemer. Natuurlijk voelt het goed om je te verliezen in wilde ideeën tijdens brainstormsessies en om een originele campagne de wereld in te slingeren, maar het is wel zo professioneel om een planning te hanteren en er zorg voor te dragen dat iedereen in het team zich daar ook aan houdt. Jij bent niet alleen verantwoordelijk voor de ideeën, maar ook voor de uitvoering, voor de levering, voor de uitstraling naar de klanten toe en de afhandeling naar tevredenheid van die klanten. Als een klant met jouw bedrijf in zee gaat, dan moet hij weten waar hij aan toe is en erop vertrouwen dat jij doet wat je belooft. Ook een goed bijgehouden administratie, certificering en HR vallen onder het houden van overzicht. Als je vindt dat dit niet jouw kerntaken zijn, zorg dan voor een goede ondersteunende staf die jou bij deze taken kan helpen.


Een betere ondernemersmentaliteit

Waarschijnlijk komt op zijn minst een deel van de eigenschappen hierboven jou bekend voor. Voor sommige ondernemers zijn al deze eigenschappen een tweede natuur. Maar wat als jij niet beschikt over de juiste ondernemersmentaliteit? Kun je een goede mentaliteit trainen? Jazeker! Sterker nog: daar ben je op dit moment mee bezig, door te leren over de juiste kwaliteiten van een ondernemer. Lees blogs, boeken en vakbladen over ondernemerschap of volg een cursus, fysiek of online. Als jij je intensief met jouw ondernemerskwaliteiten bezighoudt en ermee aan de slag gaat, versterk je ze vanzelf terwijl je kennis opdoet.


Je doet het niet alleen

Juist omdat een eigen bedrijf zo’n grote droom is voor veel mensen, is het niet moeilijk om met andere ondernemers in contact te komen. Dit contact is een geweldige manier om jouw ondernemersmentaliteit te ontwikkelen. Door te luisteren naar de ervaringen van anderen, denk je ook vaker actief aan jouw eigen bedrijfsdoelen en -dromen. Je kunt een voorbeeld nemen aan mensen met wie je veel gemeen hebt, maar je leert ook door te luisteren naar ondernemers met andere kwaliteiten dan die van jouzelf. Bezoek eens een netwerkborrel, spreek een collega aan op LinkedIn of volg een cursus. Door je netwerk te vergroten, versterk je jouw eigen kennis en positie alsmede die van de ander.


Hulp nodig?

Heb je vragen over dit artikel of hulp nodig bij de ondernemersbeslissing of bij het ondernemen zelf, lag dan gerust contact met een van onze ervaren ondernemerscoaches, zoals Roger Hardy, Nicole Ehlers of Henk Ceha. Klik op onderstaande button of bel 085 06 06 745.



コメント


bottom of page